Zahrada prozatím není přihlášena.
školní zahrada Anchora, škola da Vinci, Dolní Břežany
otevřeno pouze o vikendu otevrenych zahrad
Dopravní spojení:
bus 341 z Nádraží Modřany, bus 333 z metra Kačerov; na trase cyklostezek 19A, 8226; NS Dolní Břežany
Další informace:
Popis
Současná podoba školní zahrady vznikla mezi červencem a říjnem roku 2015. Původní pozemek zahrady MŠ a 1. stupně ZŠ se sloučil s okolními zatravněnými zahradami a sady, a k budovám MŠ a 1. stupně ZŠ bylo dostavěno zázemí pro druhý stupeň ZŠ a gymnázia, kuchyně s jídelnou, tělocvična a bazén. Tím se zároveň zhruba zdvojnásobil počet uživatelů zahrady (na cca 250 žáků a studentů + cca 50 pracovníků školy) a bylo potřeba areál přizpůsobit různorodým potřebám všech věkových kategorií dětí. Záměrem projektu bylo v souladu s filozofií školy organicky modelovat terén tak, aby se zde přirozeně a nenásilně propojily biologické, naučně-vzdělávací, sportovně relaxační, užitné, společenské, architektonické, hygienické, sadovnické, ekologické, estetické i provozní aspekty dané režimem školského zařízení s vyššími hodnotami, univerzálními zákony i duchovní hierarchií celého krajinného prostoru a monády daného prostoru - “génia loci”. Původně rovinatá plocha zahrady byla rozčleněna do několika sektorů, plnících různé funkce a poslání, propojených sítí páteřních a vedlejších cest. Vznikl tak dostatek rozmanitých zákoutí, umožňujících jejich nerušené sousedství. Ideová koncepce dále člení areál do několika tématických částí spadajících pod jednotlivý živel (oheň, voda, země, vzduch), zároveň vznikla ukázková stanoviště rozmanitých “mikrobiotopů”. “Zahrada MŠ” - funkčně oddělená terénní vlnou a nízkými přírodními plůtky a brankami propojená s prostorem pro starší děti. Cesty pro odrážedla, pískoviště s patrovým domečkem, herní prvky pro MŠ, nářaďovna, okrasné i ovocné keře, ovocné stromy, kopací kopeček, pítko, relaxační trávník, pozorovatelna. “Sportoviště” pro školáky - víceúčelové hřiště, trampolíny, zahradní posilovna, lanovka “Mauglí”, skluzavka, velká prolézačka jin-jang, komunitní houpačky, nářaďovna. “Relaxačně-herní zóny” s pestrými prvky zahradní architektury - lavičky a travnaté plochy, tajuplná zákoutí, přírodní fórum s ohništěm, rozhledna “pirátský koš” - mikádo, hobití pohorek s podzemním tunelem, zídky, lávky, pítka. “Vodní svět” - jezírka - retenční nádrže pro zádrž dešťové vody s vodní kaskádou a vodopády, dřevěné molo, plážové pískoviště se systémem nastavitelných korýtek, suché řečiště s valouny. “Skalní svět” - gabiony , ještěrkoviště, pobytové terasy. “Babiččin ovocný sad” původních i dosazených stromů, “Malý sad” ovocných keřů, “Pěstební záhony” - zelinářská, bylinková a trvalková monáda inspirovaná konceptem agrokruhů s přírodními osevními postupy a celostním způsobem pěstování široké škály rostlin, zahradní domek pro nářadí, kompost, pokusný záhon u badatelny. “Přírodní rozkvetlý poldr” s tůňkou, mokřadem a dřevěným obloukovým mostkem. “Kamenné fórum” s dřevěnou palubou jeviště, kaštan - strážce a živý vánoční strom. Od zahájení provozu zahrady vznikají postupně ve spolupráci pedagogů a dětí všech věkových kategorií další drobné okrasné, naučné i užitkové prvky. Zahrada je bohatě využívána ve všech ročních obdobích k terénní výuce, volné hře, relaxaci, užitku ve školní kuchyni i ke komunitním setkáváním. Vzdělávací přístup školy umožňuje žákům a studentům trávit zde velké množství času během školního dne i ve volném čase. Zahradu obděláváme trvale udržitelným způsobem a hospodaříme ekologicky. Záleží nám na tom, aby se tu vedle sebe dobře a bezpečně cítili velcí i malí uživatelé a obyvatelé - z říše lidí, rostlin i zvířat. V roce 2019 získala plaketu “Ukázková přírodní školní zahrada”.
Doprovodný program
Otevřená zahrada/ občerstvení ve školní kavárně/ ochutnávka osvěžujících bylinkových a ovocných nápojů ze školní zahrady od žáků a studentů/ prodej zahradnických přebytků rostlin, sazenic i pokojových květin/ 14.00 komentovaná prohlídka. Možnost udělat si piknik, zasportovat si na venkovním hřišti a herních prvcích, zarelaxovat si v přírodní zahradě.